WORLD: When Chevron Hires Ex-Reporter to Investigate Pollution, Chevron Looks Good

Publisher Name: 
New York Times

What did Chevron do when it learned that "60 Minutes" was preparing a potentially damaging report about oil company contamination of the Amazon rain forest in Ecuador? It hired a former journalist to produce a mirror image of the report, from the corporation's point of view.

As a demonstration of just how far companies will go to counteract
negative publicity, the Chevron case is extraordinary. Gene Randall, a
former CNN correspondent, spent about five months on the project, which
was posted on the Internet in April, three weeks before the "60
Minutes" report was shown on May 3.

"Chevron hired me to tell its side of the story," he said. "That's what I did."

The two videos - one by CBS,
the other by a corporation being scrutinized by CBS - run about 14
minutes long. They each discuss a class-action lawsuit filed by
Ecuadoreans who accuse Texaco, a company acquired by Chevron in 2001,
of poisoning the rain forest.

An Ecuadorean judge is expected to rule soon on whether Chevron
owes up to $27 billion in damages, which would make the case "the
largest environmental lawsuit in history," the "60 Minutes"
correspondent, Scott Pelley, said.

Both videos start with a correspondent appearing on camera and
calling it a "bitter" dispute. But from there, they diverge. The "60
Minutes" report visits the rain forest, talks to the Ecuadorean judge
and interviews a Chevron manager. The Chevron video interviews the same
Chevron manager, as well as five professors who are consultants to the
oil company, but none of the plaintiffs.

The Chevron video never directly claims to be journalism. But a
casual viewer could be swayed by the description - "Gene Randall
reporting" - and the journalistic devices used, including file footage
of the rain forest and over-the-shoulder interviews with experts.
Chevron posted the video on YouTube as well as its own Web site devoted to the lawsuit.

Chevron declined to answer questions about the video. But in a
statement, it said that "we produced this video in response to a
campaign waged by trial lawyers. They've turned to Hollywood to tell a
fictional story. We've turned to an award-winning, former journalist to
tell a factual story."

Mr. Randall, who has been a corporate consultant since leaving CNN
in 2001, had worked with Chevron once before, as an interviewer of the
company's chief executive for a corporate Web video. When the company
approached Mr. Randall late last year, he said he had researched the
Ecuador lawsuit and "became convinced that their side had not gotten
out there."

The first Google
search result for the words "Chevron in Ecuador" shows a Web site
created by Amazon Watch, an environmental activist group, that blames
"Chevron's negligence" for injuries and deaths in the country. Chevron
has since bought Google ads so that its Web site about the lawsuit,
which includes Mr. Randall's video, appears as a sponsored link.

Mitch Anderson, a campaigner for Amazon Watch, said that Chevron had
resorted to "embarrassing public relations tactics" because credible
news sources had not sufficiently framed the report the way they would
like, namely, to "to place all of the blame for Texaco's environmental
disaster in Ecuador on PetroEcuador," Texaco's former partner.

Mr. Randall's video acknowledges the claims of the plaintiffs many
times, primarily to set up Chevron's response. "This is not a news
report," he said in an interview. "This is a client hiring a provider
to tell its side of the story." The video ends with a voiceover saying
"Gene Randall reporting."

Jeff Fager, the executive producer of "60 Minutes," said his staff
would have liked the same access that Mr. Randall had to Chevron. The
oil company's chief environmental scientist appears in the corporate
video, but "they wouldn't let us interview her," Mr. Fager said.

Mr. Fager emphasized that the "60 Minutes" segment was "well-reported and fair."

"I'm sure that Chevron preferred the story they told to the one we told, but that's not journalism, that's advocacy," he said.

Their advocacy may not have had a serious effect. While the "60
Minutes" report reached at least 12 million viewers on television, the
Chevron-sponsored effort has received only about 2,000 views on
YouTube. Chevron would not say how many views it had counted on its own
Web site.

"Most companies like their own advertising best, and this is not a whole lot different," Mr. Fager said.

AMP Section Name:Energy
  • 104 Globalization
  • 106 Money & Politics
  • 116 Human Rights
  • 124 War & Disaster Profiteering
  • 182 Health
  • 183 Environment
  • 185 Corruption
  • 190 Natural Resources